Solat Tiang Ugama!

Lompat Ke Bawoh: [ BOTTOM PAGE ]

[ Home ] - LAST PAGE REFRESH:

carian ..

Tuesday, May 29, 1973

Al-Fatihah: P Ramlee



Rukun Islam 5 perkara,
Marilah kita mengerjakannya ..

Pertama mengucap 2 kalimah syahadat,
kepada ALLAH kita beribadat,
supaya hidup kita tak sesat,
dari dunia sampai akhirat.


Rukun Islam 5 perkara,
Marilah kita mengerjakannya ..

Kedua sembahyang lima waktu
sujud ke hadrat ALLAH yg satu
mengenai Ia supaya tentu
dgn putih bersih di kalbu.


Rukun Islam 5 perkara,
Marilah kita mengerjakannya ..

Ketiga ramadhon hendaklha puasa
lapar dahaga harus dirasa
supaya kasih sesama manusia
tauhid kpd yg maha ESA

Rukun Islam 5 perkara,
Marilah kita mengerjakannya ..

keempat fitrah & memberi zakat
segantang beras pulak disukat
tanda islam semua bersahabat
ALLAH mmberi berkat.

Rukun Islam 5 perkara,
Marilah kita mengerjakannya ..

Kelima fardhu haji ke Baitullah
rukun Islam sudah terjumlah
5 perkara tunailah sudah
ikutlah semua perintah ALLAH.

Rukun Islam 5 perkara,
Marilah kita mengerjakannya.





Dialog-dialog legenda.
(dialog2 & idea asal byk dicedok dari tko .. )

Si Ramlee kalau dah jumpa perempuan ho ha hee hi he ho he ho ... menyampah aku!

Siapa kau? Bapak tiri laki mak kau -Laksamana Do Re Mi

ni ana punya beras lah

khacan brendi la.....

aikk.. rimau pun bole cakap??

Apa laginya labu??

Takdak apa-apa pak incik.

sazali sudah besar sekarang bapak!!!

zam-zam ala kazamm....!!!!!!

kasi aku haji bakhil and tonik!!

Aik..koboi pun minum susu?

Hai mambang tanah, mambang air, mambang api mambang angin ... mambang mabuk minum brendi..

Cobaannnn...

Alaaa Kassimmm....

alif mim nun wau, alip tendang wau... sarkis daa

lobang hidung mu tetap menjadi pujaan hatiku...

hidup susah... mati pun susah....... apek madu 3

chegu suka main bola..hari-hari chegu main bola..chegu suka main bola......hari-hari chegu tidur... chegu sudah tidur, mari kita main..

Mari kita lihat siapa yang kena

Malam ni kita kerja 'overtime'!!

kesian... ooohh kesiaannn ...

Hei! Cikgu, bahasa apa yang cikgu cakap ni?
Bahasa German daa! Kau mana tau, kau tak sekolah!

Baikkk.....Baik ada makna tuuuuu......

Saya bilang tak payah, bapak saya baru kirim dari Hong Kong

Hari-hari datang minjam beras ... boleh bagi pinjam, tapi kasi balik dua gantang!

Aduhh..aduhh..duhhh..Angin senggugut dah datang...

Pah..OOooo Pah..butang baju melayu abang mana Pah...????

Bukan abang yang nak kawen...kawan satu opis dengan abang..nama dia pun Jamil jugak...

Nang botinang, kui botikui...

hah!!hah!!tu!!hah!!diam!!diam!!diam!!haaaa!!!.....ape tu cik ramli??kutu bab1!!..Allah!!batal air semayang saya!!

Bodoh! Kecik-kecik taknak mampus! Sudah besar menyusahkan orang!

Bodoh Bahalol!!

Ajis: 1 utk engkau, due utk aku. due utk engkau, due utk aku. tige  utk engkau, tige utk aku.....
Sudin: heiii ... ni macam kira, brapa lama mau abes ... pEgang (dialek minang) .. aku kira.
1 utk kau, 1 utk engkau, 1 utk aku. 2 utk engkau, 2 utk aku. 3 utk engkau, 3 utk aku.....errr... lepas tiga brapa??

Ajis: Hentam sajalah...
Sudin: Hentam sajalah! utk engkau, hentam sajalah! utk aku. Lepas hentam sajalah?

Ajis: Bedal dah...
Sudin: Bedal dah utk engkau. Bedal dah utk aku...

Ajis: Ei, dlm dunia mana ada nombor bedal daa!!
Sudin: Ei, dlm dunia mana ada nombor bedal daa! utk engkau. Ei, dlm dunia mana ada nombor bedal daa! utk aku.

Ajis: Ei, Apeda!
Sudin: Ei, Apeda! utk engkau. Ei, Apeda! utk aku...

Ajis: Ei ei eiii??!
Sudin: Ei ei eiii??! utk engkau. Ei ei eiii??! utk aku...

Ajis: Ei, ko nak mampus ye??
Sudin: Ei, ko nak mampus ye utk engkau. Ei, ko nak mampus ye utk aku.

Ajis: Kepala Hotak Kau!
Sudin: Kepala Hotak Kau! utk engkau. Kepala Hotak aku! utk aku...

Ajis: Aku bagi karang...!
Sudin: Aku bagi karang...! utk engkau. Aku bagi karang...! utk aku...

Ajis: eeehhh?! (nada lagi tinggi cket!)
Sudin: eeehhh?!....utk engkau. eeehhh?!.... utk aku.

woi disana...
amboi cantiknya bahasa... apa disana mau!!!
disini nak beli kedai disana dengan disana-sana sekali!!
oooo bapak disana suruh disana datang mengurat disini yeee
memang, tapi disini tak hingin dengan muka disana tau..
disini pun tak hingin dengan disana lah..
elehhhhhh.. muka disana tu, sekali disini ketik 10 yang datang tau...
10 yang datang tau, kalau yang datang tua-tua kerepot buat apa tau..

Belalang : Pak, pak gi mana memalam nie?
Pak Belalang : Gi mengubat orang sakit la..
Belalang : Aik..memalam pun ada orang sakit ke pak??
Pak Belalang : Habis, siang jer orang sakit. Malam orang tak sakit..
Belalang : Kalau malam-malam orang sakit nak menikah pak..
Pak Belalang : Aik..budak nie..dah gi tido..
Belalang : Pak, pak klu sini bikin dinding kan bagus..
Pak Belalang : Buat apa nak bikin dinding.. camni kan dah bagus..
Belalang : Bukan apa pak. Belalang boleh tido sini, bapak boleh tido situ dengan TUAN PUTERI..

Abg Kus: Sabar Tinah... sabar.... mengucap... astaghfar banyak2....
Tinah: Ooo... selama ni abg tipu Tinah... kata pegi meeting... pegi meeting... rupa2nya simpan pempuan yea!! Jantan tak guna! Nak mampos! Seeloknya ditembak dgn senapang gajah!!
Abg Kus: Allah! sumpah Tinah.... pempuan ni bukan abg simpan... ni bini abg no. 2... madu kau jugak, Tinah!! Tinaaaaahhh....
Tinah: Ooo... dulu saya taknak kawin dgn abg, abg nak bunuh diri. (erk... sampai sini lupa sat skrip dier..)
Abg Kus: Mengikut undang2 Islam, lelaki boleh kawin sampai 4, Tinah! Yg ni baru 2... yg ke-3 & ke-4 akan dtg, Tinah! ... entah coming soon ka... entah next change ka... Tinah... Tinaahh...
Tinah: Ooo... kalau bab kawin nak ikut undang2 Islam... kenapa kalau sembahyang & puasa taknak ikut undang2 Islam??!!

kadarisman: kenape kau tak masak sayur asam campur belacan!!!sekarang aku akan pancung kau..
sudin: ni ape plak pasal sayur asam pon nak mancung2 plak?
ahmad nisfu: shhhhhh..
sudin:appa syuhhh...ngko sememangnya lelaki durjana..sanggup menggunakan kekerasan keatas wanita...baik kau mintak maap cepat..kalau tak lebammm bijik mata kau..
kadarisman: ape ni gile ke?
sudin: hah?sanggup kau mengatakan aku gile!!..amik kau.."dussyum"
ahmad nisfu: cut cut!!!
...
selepas dilerai oleh p.ramlee..
ramlee: diorang tu syuting cerita..
sudin: nak buat cerita, buat la cerita ikan belaga ke..kumbang terbang ke..


Mat Tahir tak kenal? Mat Tahir ...... kepala kemik

Manager Kemat Hassan : Kamu sekolah pass darjah berapa?
Ramlee : Sekolah melayu pass sampai darjah 2 encik. Skolah orang putih pass sampai darjah 5 suku.
Manager Kemat Hassan : Eh,kenapa pulak ada suku-suku nyer tu?
Ramlee : Sebab 3 bulan saya masuk belajar, jepun attack malaya encik.

Manager Kemat Hassan : Ooo..kamu?
Sudin : Ooohh, saya atas lagi dari dia encik.
Manager Kemat Hassan : Senior Cambridge?
Sudin : Er,blablabla bridge encik. Atas lagi!

Manager Kemat Hassan : Atas yang macamana tu?
Sudin : Atas pokok. Sebab dulu saya selalu panjat pokok.
Manager Kemat Hassan : Ooo,kamu pulak?
Ajis : saya bawah lagi dari dia encik.
Manager Kemat Hassan : Bawah kolong?
Ajis : Bukan. Bawah tanah encik.
Manager Kemat Hassan : Hah,bawah tanah??
Ajis : Iyerr, sebab dulu-dulu saya selalu tolong bapak saya...gali lubang kuboor

Sarjen: Bos boleh pinjam buah ..... dadulaah!
Ketua: Cakap biar teghang..............

oi unta baghadad...........

niat ngenson.. motokaji semar ngiseng
BM = niat nak masuk toilet, jgn lupa baca doa

rampong yiseng.. smartilem
BM= lepas berak jangan lupa siram

Alif, yeee, miiim = buaye!

Jim = mambang tanah
haa = jin mata buta
kho = jin pakai toncit
OH INI SAYA TAU INI HURUP INI- HURUP M!

mak cik mak cik ... sapa yg tinggal belakang umah makcik yg janggut putih .. eh janggut itam ..
ooo .. pak musa. dia sudah meninggal sekarang ..
iye ..? innalillah ...
kesian ... hummm ....
eh makcik makcik ... sapa yg tua tua yg tinggal depan rumah makcik tu?
depan rumah makcik laut! takde sapa yg duduk!

aziz: cik ramli ..(terus tukar nada lembut) ... cik ramli ... bangun sayang ..!
ramli: mmmuah!
aziz: hoi ..
ramli: ni hapa kacau aku tidor aku tgh mimpi cium tuanrumah ni ..
aziz: tuan rumah? eh ramli, pipi yg berkarat ni kau cium!

Ayuuuuuuuuu ..... !

JOLOK MOTOSIKAL YA BANG!

TAIK PUNYA PASAL PUN MAU GADO KA,PEGI CUCI ILANG LA

KALAU LU TAK MAU INI,WA BOLEH SIMPAN BIKIN PUSAKA

ITU LUBANG KUBUR!TEMPAT KAU NAK MAMPOS

sudin : besar tu tak la besar sgt...panjangnya 7 kaki, lebarnya 3 kali dan dalam...
aziz menyampuk : eh! ada dlm ye...
sudin : ah! dlmnya 7 kaki.........(sudin dah mula ketawa sambil meniarap)
aziz : itu kuburrr..... tampat kau nak mampus!

Dua posennnnnn .. !

licin..licin...macam kepala bapak mertua aku...

hello..abdul wahubb...abdul wahub...hello abdul wahub.....hellloooooooooo

yg itu tukang masak
yg itu tukang cuci
yg ini tukang pegi pasar
yg itu tukang kebun
dan yg tua ni, ialah pencacai tua pengangkat najis.. hehe .. jgn marah ayahanda nanti kena jual.

bapak marah?
eh tidak..dancingla sampai pagi....

itula suruh kawen takmau,sekarang sapa yang mau masak ayam tu..
Pakcik jangan pandang kami takda mata,kami semua ade diploma dalam masak memasak..
diploma tu haper?
Ijazah...
Ramli dapat diloma masa perang Jepun,Sudin masa ...bla bla bla ....
dan kamu?
Sarip Jail...

Suka hati kaulah Labu.............

...dia banyak degil enciik... dia punya kepala batu besar ada duduuk.....

kami bertiga mintak maap cik,....
kami bertiga minta kopi.....
ahhhh..... kopi nanti buat yer nak....

erni, angkat kain hujan.... jemuran dah turun....

"ehemm..labu..panggilkan bapak aku, ada org dtg nak mintak derma"
"bapak ko kan dah mampos"

Jebon tu saper ha...
Jebon tur nenek kau...
Eh eh nenek aku bukan Jebon...
Nenek aku Che Embun...
Atuk kau...
Atuk aku JAMES BOOND...

kenapa dengan motosikal sedara?Saya ni ada pandai bikin jugak.Mari saya tengok.
tidak..motosikal ni..bunyinya bombombom...saya nak kasik pelan sikit...
oooo...bunyiknya bombombom?nak kasik pelan sikit?Nak bagi tak bunyi langsung pon boleh....
ini wayarnya sambung sini.tak boleh ni...cabut sini...sambung sini baru die keluar api.ni longgarkan sikit..
tingting....(bunyi ketuk ekzos)
oooo..die pakai ekzos besi rupanya...nape tak ditukarkan dengan ekzos buluh saje..
pegang ni sedara(sambil bagi spana)
"pummm"
(motosikal hilang...Rafi tercarik-carik)
sedara....(sambil tunjuk motosikal atas bumbung)

Pramlee:
Betapa senang beta punya hati....
Beta lah yg digelar SETAN Aminur rasitt..
A.nisfu:
CUT!!!!, bukan setan la syaitan... Sultan!

tuan penasihat...?
25%....
hi hi hi hi..

sabun.... di bilik mandi....... sabun.... di bilik mandi.... sabun.... di bilik mandi

org istana: hey belalang, mana bapak kau...
belalang: bapak pegi makan kenduri pakcik...
org istana: kenduri apa pagi2 ni... sudah, kau jgn nak auta sama kami...

p.ramlee:jikalau sekiranya saya membayar dua kali ganda, AMPAT ribu pound tuan stuju atau tidak?
Husin lempoyang: Ampat ribu pound? WOW!!!!! ana stuju!

Bai Jaga:lu punya nasib lu makan,dia punya nasib dia makan,apa salah kita makan sama2

Aziz: Kau siapa?
P.Ramlee:Aku King..!
Aziz: King apa..?
P.Ramlee: King Kong!!!
Sudin: King Kong kepala hotak kau, aku tengah hapal skrip ni..!!!
P.Ramlee: Hei..! Siapa Kau?
Aziz: Akulah keturunan raja..!
P.Ramlee: Raja mana..?
Aziz: Raja Kapoor..
P.Ramlee: Hei Raja Kapoor, kenapakah muka kau macam tepung gomak?
Aziz: Hei ape daa gomak...

Ketawa besar ayahanda..? Untung meniaga..?

Tajuk Lagunya: Perempuan gila anak saudagar penipu.

Aziz: Oo ini syair ni, Biar aku baca..
Sudin: Ok, kau baca kitorang nak dengar..
Aziz: Al-kisah....Alkisah maka tersebutlah kisah..Sang Kancil datang beramai-ramai mengadap ke bawah duli yg maha mulia sultan Firaun..
P.Ramlee: Mana firaun pakai sultan..
Aziz: entahh...
P.Ramlee: Biar aku plak baca..Ish..Tulisan dia...Jauh sangat la..
Sudin: Dekatkan lah..
P.Ramle: Ish..tulisan dia kecik sangat la, aku tak nampak..
Sudin: Sudahlah! Tak tau baca, cakap tak nampak la, ape la..bak sini aku baca..! Dua-dua buta huruf..!
Sekali dia tulish arabb daa..
P.Ramlee: Arab pun arab la, baca sepat kitorang nak dengar.
Sudin: Aku baca yaa..Wal fadang fasirun, Tak ada dil fokok kayu wil..fanas utarik kuk..!
P.Ramlee:Ei ape da kuk?
Sudin: Ei padang pasir tak ada pokok panas terik la....
oooooooooooo
Wal kurma'..!
P.Ramlee: Ei apa dah kurma?
sudin: Ko tau baca ya?
P.Ramlee: Tadi tu bunyi macam kurma?
Sudin: Wal kurma nak bukak puasu wuu, sudah kehabisannullazi..
Aziz: Apa makna tu?
Sudin: Buah kurma nak bikin bukak puasa sudah kehabisan..
Aziz & P.Ramlee: Ooo..Sambung..sambung
Sudin: Ku pandang kiri kanu nil..ku nampak, wal sakhi bakhi,..tumfuk-tumfuk..Taik unta..!
P.Ramlee: Ei..ape dah taik unta..!!

Nasib baik engkau Panas..
Kalau tidak,dengan engkau pun aku Kebas..
-Ali Baba Bujang Lapuk.

Ali Baba dlm gua ketika nak pakai helmet:Untuk mempertahankan diri

Sarimah:malam ni giliran ...(lupa nama), malam esok giliran ...(lupa nama),malam lusa giliran ...(lupa nama).begitulah seterusnya,sampailah abang JAMIL MAMPUUSS!

Ini boleh mendatangkan marah!

Yaa .. mmg kami marah! Tua Kutuk, tak sadar diri! Nak mampus!

Ingat nama ini ... sulaiman Akhlaken.

"he he he .... Ai? Harta Ismet di luar negeri!
Pakistan.., Afghanistan.., Tarkistan.., Hindustan, GoHead Gostan, Negeri mana tu?"
"Dekat2 dengan negeri Setan."
"Negeri Setan pun Ismet ada harta!
Konggostan..., Titistan..., Popostan.., Tanjung Rambutan! hah .. kaya kaya kaya .. ha ha ha .. !"

"slamat pulang tuan abdul wahub"
"terima kaseh tuan kasem pentelon, maaf, patalon"

"silakan duduk adindaku ghasidah"
"tak boleh kanda, di dalam rumah ini ada undang2, kalau suami makan, isteri mesti menjadi pelayan"
"Pelayan? haa ini undang-undang sangat baik, ini mengurangkan queen control .. haa silakan duduk ayahanda"

"oh ayahanda x boleh duduk. Kalau menantu makan, ayahanda mesti jadi hakim"
"hakim? ini undang-undang juga baik, sebab, bapak mertua msti hormat sama menantu.
Bapak mertua sudah tua, x lama lagi dia akan mati, dan menantu yg akan jaga rumah ini. he he he he"

"aaahh .. dlm rumah ini semua orang x makan, ambil bau saja"
"Ambil bau? ini undang-undang sangat bijak, undang2 ini dinamakan, ekonomi"
".. ah sudah kenyang. badan anakanda sudah letih .. selamat malam"

"Kanda, menurut undang2 dalam rumah ini, suami x boleh tidur bersama isteri, suami mesti tidur di kandang kuda"
"haa .. inilah undang2 terbesar sekali dalam segala undang2. Undang-undang ini dinamakan, Famili Planning."




oi orang sebelah! yang hang terjolok terjuntei ...masam2 manis.






Ramli: Yang sebenarnya tahi lembu itu jatuh atas bahu beta…..
Beta ketis kena muka tuan director ahmad nisfu…..

Sudin: Ha .... Itu tanda tuan director ahmad nisfu nak mampus…..!

Ahmad nisfu: Kenapa? Kenapa aku? Aku tak da kena mengena dalam ini gambarrrr…..aaaaaaarrgghhh (twe wew wew wew - sound effect dia pengsan ...)

Tuan director! tuan director…..!



Brendi = Bendi
Fayafa = papaya
Pelatok = petola
Pistol = posto